Doe de postcodecheck

Glasvezel, ook voor u?

Vragen?


    • GlasDraad Drenthe wil glasvezel aanleggen in de kleine kernen van Emmen en de daaromheen liggende adressen die ook nog geen glasvezel hebben. Op de gebiedskaart kunt u zien om welke adressen het gaat.

      Doe de postcodecheck op onze website om te kijken of uw woning in aanmerking komt.


    • De wereld om ons heen verandert door het internet. De afgelopen decennia gaan de ontwikkelingen heel snel. In de afgelopen jaren heeft het buitengebied van uw gemeente al glasvezel gekregen. De grote steden worden wel van glasvezel voorzien door de grote aanbieders in Nederland zoals KPN.

      Wij bieden nu juist de kleine kernen de mogelijkheid om voor glasvezel te kiezen. Zo kunnen alle adressen in de nabij toekomst glasvezel hebben. Dit is goed voor alle regio’s.


    • Het nieuwe glasvezelnetwerk heeft niet alleen vele voordelen voor de bewoners van Emmen, maar draagt daarnaast ook bij aan de vitaliteit van de dorpen. De gemeentes geven graag de ruimte aan partijen zoals GlasDraad om bij te dragen aan de vitaliteit.


    • Via de postcodecheck kunt u controleren of uw adres door GlasDraad kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk.


    • Het is in praktijk moeilijk om 100% zeker te zijn dat alle adressen ook in onze systemen staan. Staat uw adres niet in de postcodecheck, maar vermoedt u dat uw woning wel in het aansluitgebied valt? Vul dan dit woningschouw formulier in of stuur een email naar drenthe@glasdraad.nl.


    • Glasvezel is een hele dunne draad van glas en maakt het mogelijk data te transporteren, met een hoge snelheid over grote afstanden. Veel meer bestanden en veel sneller dan met kabel of ADSL.

      Bij glasvezel is er sprake van een unieke verbinding tussen twee punten, elke gebruiker heeft een eigen glasvezelkabel van de apparatuur van de service provider tot in de woning en hoeft die verbinding niet te delen. Oorspronkelijk werd glasvezel toegepast op hoofdroutes, omdat daar de meeste capaciteit nodig is.

      Voor de distributie naar de woningen en bedrijven bieden de koper- en kabelverbindingen niet meer voldoende capaciteit. Inmiddels zijn grote delen van de kabels al door glasvezel vervangen. En nu zijn we toe aan de laatste fase: het aanleggen van glasvezel tot in de meterkast.


    • Glasvezel kan oneindige snelheden aan. Het nieuwe netwerk dat wij aanleggen kan alle snelheden aan, ook naar de woning. De apparatuur voor consumenten is nu al geschikt voor snelheden tot 1Gb/s up- en download naar uw woning, maar dit kan in de toekomst verhoogd worden. Hiervoor hoeven we het glasvezelnetwerk niet aan te passen. De snelheid die u straks thuis heeft, hangt af van de serviceprovider en het dienstenpakket dat u kiest.


    • Ten eerste: de verbinding is compleet nieuw. Het maakt gebruik van de allernieuwste technieken die er zijn. De huidige verbindingen die u nu gebruikt, zijn vele tientallen jaren geleden aangelegd.

      De huidige internetverbindingen hebben een significant verschil in de upload- en de downloadsnelheid. De uploadsnelheid van de coaxkabel is 10% of minder van de downloadsnelheid en bij de telefoonlijn (koper) is deze ongeveer 20% van de downloadsnelheid. Dat heeft tot gevolg dat uw verbinding veel meer tijd nodig heeft om te uploaden. Het uploaden van bestanden zoals foto’s, gaat een stuk langzamer.

      Daarnaast is de kwaliteit minder met een lage uploadsnelheid. Dat ziet u bijvoorbeeld bij het gebruik van (bewakings- en vergader) camera’s en andere beeldverbindingen. Met glasvezel kunt u bestanden up- en downloaden met dezelfde hoge snelheid, waardoor u geen last heeft van dit soort problemen.

      Een ander verschil is dat iedereen zijn eigen verbinding krijgt: van de woning tot aan de apparatuur van de dienstenleverancier. Hierdoor is uw verbinding stabieler. Bovendien is een glasvezelnetwerk niet gevoelig voor weersomstandigheden en nagenoeg storingsvrij. Dat is met een andere verbinding wel het geval.

      Al met al is een glasvezelnetwerk zeer stabiel met een hoge kwaliteit van levering.


    • Een glasvezelaansluiting is veel minder storingsgevoelig dan uw huidige verbinding. Invloeden van buitenaf, zoals kou of een flinke storm, hebben geen invloed op uw glasvezelverbinding. Dat maakt een glasvezelaansluiting dus ook betrouwbaarder. Bovendien hebben de kabels geen last van water in de grond. Daarnaast kunnen signalen door de kabels elkaar niet storen en hebben zend- of hoogspanningsmasten geen invloed op glasvezel.


    • In theorie zou uw (oude) verbinding misschien iets beter worden als veel bewoners overstappen op glasvezel. Of u dit merkt is echter de vraag. De internetsnelheid van uw huidige verbinding zal niet hoger worden. De dienstverlening zal op termijn in ieder geval niet beter worden, omdat de oude verbindingen het toenemende dataverkeer niet aan kunnen. Ook zal het onderhoud minder grootschalig worden opgepakt als er veel minder klanten zijn.


    • Vanaf 28 April 2021 tot en met maandag 12 juli 2021 kunt u uzelf inschrijven voor een glasvezelverbinding van GlasDraad.Als minstens 50% van de adressen in Emmen zich aanmeldt voor een glasvezelverbinding, leggen we een nieuw glasvezelnetwerk aan. We sluiten dan alle ingeschreven bewoners aan op ons netwerk. Het aanbod bestaat uit 2 stappen:

      1. Meld u aan voor een aansluiting
      2. Sluit een abonnement af bij een serviceprovider om gebruik te maken van de verbinding


    • In ons aanbod maken wij onderscheid tussen adressen binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom. Dit doen we vanwege het grote verschil in graafafstanden- en werkzaamheden.

      Binnen de bebouwde kom

      U betaalt een eenmalige vastrechtvergoeding voor de aanleg van het glasvezelnetwerk van € 250,- (inclusief btw) aan GlasDraad.

      • U betaalt deze pas nadat uw woning ook daadwerkelijk is aangesloten!
      • Aanmelden na de vraagbundeling kan ook (mits het aangelegd wordt), maar dan wordt het duurder.
      • Indien u geen abonnement afsluit brengt GlasDraad u € 250,- extra in rekening.

      Buiten de bebouwde kom

      Voor de adressen buiten de bebouwde kom, bieden we twee opties. U betaalt een eenmalige vastrechtvergoeding voor de aanleg van het glasvezelnetwerk van € 950,- (inclusief btw) aan GlasDraad. Of u kiest voor een maandelijkse variant van € 9,50. Dit kunt u na 15 jaar kunt afkopen voor € 15,-.

      • U betaalt deze pas nadat uw woning ook daadwerkelijk is aangesloten!
      • Aanmelden na de vraagbundeling kan ook (mits het aangelegd wordt), maar dan wordt het duurder.
      • Indien u geen abonnement afsluit brengt GlasDraad u € 250,- extra in rekening.

    • U betaalt de serviceprovider de maandelijkse kosten voor uw abonnement.


    • Ja, dat kan. Het is mogelijk om u achteraf aan te melden, maar dan wordt de vastrechtvergoeding duurder.

      U betaalt bij een inschrijving na de vraagbundeling de daadwerkelijke aanlegkosten per meter. Dit gaat op basis van een persoonlijke offerte. De aannemer moet namelijk speciaal voor uw woning terugkomen. Hiervoor kopen we apart kabels in en moeten graafmachines opnieuw de grond openleggen.

      U betaalt voor een aansluiting na de inschrijfperiode daarom minimaal €800,- als u binnen de bebouwde kom woont. Buiten de bebouwde wordt dit een bedrag van minimaal € 1500,-. Deze bedragen zijn inclusief btw en afhankelijk van de situatie bij uw woning. Het is dus een stuk voordeliger wanneer u zich voor 12 juli 2021 inschrijft.


    • GlasDraad Drenthe legt een compleet nieuw netwerk aan. Het is uiteraard wel de bedoeling dat dit netwerk ook gebruikt wordt als het aangelegd is. Mocht u toch geen gebruik maken van de aansluiting, dan brengen we u eenmalig € 250,- in rekening.


    • Het afnemen van diensten bij een serviceprovider is het eerste jaar verplicht. Als u geen abonnement afneemt, dan betaalt u de eenmalig extra serviceproviderkosten van € 250,-. Deze kosten dienen als compensatie voor het niet afnemen van een abonnement.


    • U kunt een abonnement bij een serviceprovider na een jaar opzeggen. Indien u het abonnement na een jaar opzegt, blijft de glasvezelaansluiting behouden en hoeft u geen extra kosten te betalen. Uiteraard kunt u ook na een jaar wisselen van provider of overstappen naar uw oude verbinding.


    • De komst van glasvezel is een eenmalige kans. Als er voldoende animo is onder de bewoners van Emmen, leggen we een nieuw glasvezelnetwerk aan voor iedereen die zich heeft ingeschreven. Als 50% zich niet inschrijft, dan komt waarschijnlijk ook geen andere partij glasvezel aanleggen. De kans op glasvezel is dan verkeken voor uw regio.


    • Via de postcodecheck kunt u controleren of we uw adres kunnen aansluiten op het glasvezelnetwerk. In de praktijk blijkt het erg moeilijk om over een 100% nauwkeurige adressenlijst te beschikken. Staat uw adres niet in de postcodecheck, maar vermoedt u dat uw woning wel in het aansluitgebied valt? Vul dan dit woningschouw formulier in of stuur een email naar drenthe@glasdraad.nl.


    • U kunt eenvoudig via onze website inschrijven. Als 50% van alle adressen zich inschrijft, moet u voor 31 december 2022 een abonnement afsluiten. Dit kan uw huidige provider zijn als u nu gebruik maakt van internet en televisie via uw telefoonlijn, maar dat hoeft niet.

      U krijgt voldoende tijd om te kiezen voor een provider, zodat u een goede keuze kunt maken.


    • U kunt inschrijven tot en met 12 juli 2021. Tot deze datum profiteert u van ons eenmalige aanbod. Als u na deze datum wilt inschrijven, betaalt u de kosten voor de glasvezelaansluiting op basis van een persoonlijke offerte met een minimum van of € 800,- (kern) of € 1500,- (buiten de kern).


    • Nee, u kunt ook op andere manieren inschrijven. Bijvoorbeeld:

      • Via 0850 - 479 227: u kunt ons altijd persoonlijk bellen. Op werkdagen zijn wij beschikbaar van 09:00-18:00. Wij kunnen u direct telefonisch inschrijven en helpen met uw vragen.
      • Wij zijn de komende weken aanwezig bij u in de buurt. Wij organiseren inschrijfavonden en zullen aanwezig zijn bij supermarkten en sportverenigingen.


    • Enkele uren na de verwerking van uw inschrijving krijgt u een bevestiging per e-mail. Alle aangemelde adressen krijgen van ons een vlaggetje in de tuin. Daarmee helpt u het project enorm. Hoe meer uw buurtbewoners zien dat mensen zich aanmelden, hoe meer iedereen erover praat en nadenkt.


    • We streven ernaar om bij iedereen die zich ingeschreven heeft, een vlag te plaatsen. Helaas worden vlaggetjes soms meegenomen door andere mensen. Is dit bij u het geval en wilt u een nieuwe vlag? Neem dan contact op met drenthe@glasdraad.nl.


    • Ja, dat is in veel gevallen mogelijk. Voor de extra glasvezelaansluiting geldt hetzelfde aanbod. U betaalt de vastrechtvergoeding en neemt daarnaast een abonnement af bij een van onze serviceproviders.


    • Het team van GlasDraad staat altijd voor u klaar om u persoonlijk te helpen. Maak vooral een afspraak met ons en we komen u persoonlijk, uiteraard vrijblijvend, thuis helpen. U kunt ons bereiken via het telefoonnummer: 0850 - 479 227 .


    • Glasvezel biedt mogelijkheden, ook voor ouderen. Hieronder een paar belangrijke voordelen:

      • Veel glasvezelabonnementen zijn door concurrerende tarieven vaak goedkoper dan uw huidige abonnement.
      • Bij veel partijen kunt u uw huidige abonnement overzetten naar glasvezel. Zo profiteert u van betere stabiliteit en kwaliteit van uw TV en internet.
      • Glasvezel biedt nieuwe mogelijkheden voor zorg en beveiliging op afstand. U heeft het momenteel wellicht nog niet nodig. Toch kan dit in de toekomst zorgen dat u langer thuis kunt wonen door de handige technische hulpmiddelen.
      • Glasvezel draagt bij aan de verkoopbaarheid van uw woning. Soms zeggen makelaars zelfs dat een woning meer waard wordt met glasvezel. Dat vinden wij overdreven, maar een toekomstige koper van een woning met glasvezel hoeft niet die aansluiting niet meer te betalen. Dat heeft u immers al gedaan.
      • Jong of oud: kijken naar uw favoriete zenders is gewoon fijn. Zeker als dat kan in haarscherpe kwaliteit of zonder storingen. Met glasvezel krijgt u toegang tot verschillende serviceproviders. Dus wanneer uw huidige provider een zender niet meer aanbiedt of wanneer u er ineens extra voor moet betalen, kunt u gemakkelijk overstappen naar een andere provider.

      Advies van uw kinderen?

      GlasDraad is door het hele land actief. Tijdens onze projecten komen we in aanraking met bewoners die al wat ouder zijn. We zien weleens dat mensen twijfelen of niet goed begrijpen wat een glasvezelverbinding inhoudt. We adviseren vaak om ook de kinderen te betrekken bij de vraag of een glasvezelaansluiting een verstandige keuze is. Uw kinderen kunnen waarschijnlijk inschatten of een glasvezelverbinding ook voor u een goede keuze is.

      Glasvezel zorgt voor leefbaarheid in een regio en dat is goed voor ouderen

      Tegenwoordig doen we veel online. We gebruiken allemaal een mobiele telefoon, hebben een computer thuis en we kijken televisie. Glasvezel in de kleine kernen en de daaromheen liggende adressen, zorgt ervoor dat een regio aantrekkelijk blijft voor forensen.

      Veel mensen willen buiten de stad wonen. Maar ze willen dan wel alle voorzieningen hebben die ze gewend zijn van in de stad. Glasvezel is naast een goede woon-werkverbinding een belangrijke infrastructuur voor een regio. Door deze netwerken komen er meer bewoners naar een regio. Of beter nog: blijven de bewoners in de regio. Zo kunnen kleine winkels, cafés, scholen en sportverenigingen openblijven in de regio. Verschillende faciliteiten kunnen dus openblijven. Dit verhoogt het wooncomfort.


    • Veel mensen denken bij een glasvezelverbinding vaak direct aan een goede internetverbinding. Naast de goede internetverbinding biedt de glasvezelverbinding ook mogelijkheden voor televisie. Met uw huidige verbinding via de coaxkabel of de koperdraad heeft u wellicht weleens last van storingen. Een glasvezelaansluiting is minder storingsgevoelig dan uw huidige verbinding. Invloeden van buitenaf, zoals kou of een flinke storm, hebben geen effect op uw glasvezelverbinding. Dat maakt een glasvezelaansluiting dus een stuk betrouwbaarder. De kwaliteit van uw televisiebeelden is bovendien een stuk beter.


    • Ja. Als u uw telefoonnummer wilt behouden, geef dit dan aan bij de serviceprovider waarbij u een glasvezelabonnement afneemt. Dit is altijd gratis. De serviceproviders zijn verplicht om uw telefoonnummer om te zetten op uw verzoek.


    • Nee. Overstappen is eenvoudiger dan u denkt. De providers en het team van GlasDraad staan altijd klaar voor om u ergens mee te helpen. Daarnaast bieden de meeste providers ook overstapservice aan; gratis of tegen een laag tarief. Er komt dan persoonlijk een monteur bij u langs om u te helpen met overstappen naar een nieuwe provider.


    • Het team van GlasDraad staat altijd voor u klaar om u persoonlijk te helpen. Maak vooral een afspraak met ons en we komen u persoonlijk, uiteraard vrijblijvend, thuis helpen. U kunt ons bereiken via het telefoonnummer: 0850 - 479 227 .


    • Glasvezel biedt volop voordelen voor zakelijk gebruik. Niet alleen kunt u razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk, ook zijn de uploadsnelheden bijzonder hoog. Dat betekent dat u eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videobellen en het delen van zeer grote bestanden. Ook beveiliging en zorg op afstand is mogelijk. Een ander groot voordeel van het netwerk is de toekomstbestendigheid. Het netwerk is klaar voor het toenemend dataverkeer door toekomstige ontwikkelingen, zoals smart farming, 3D-beeldbellen en zorg op afstand. Uiteraard kan het ook ontwikkelingen aan op het gebied voor uw website en online verkoop.


    • Veel van onze serviceproviders hebben ook een zakelijke aanbod, zowel voor MKB als voor groot zakelijk en ZZP’rs. Afhankelijk van uw wensen adviseren wij om met deze partijen of met uw ICT specialist de mogelijkheden te bekijken. Soms vragen specifieke wensen om specifieke dienstverlening. Er zijn ook speciale providers voor mkb en zakelijke dienstverlening actief op het netwerk: Weserve richt zich bijvoorbeeld alleen op de zakelijke markt.


    • U kunt uzelf inschrijven via de website. Op het inschrijfformulier kunt u aangeven dat u een zakelijke inschrijving doet.


    • Deze kunt u stellen bij uw lokale ICT-bedrijven. Maar uiteraard bieden ook de providers zakelijk advies.


    • De kosten voor een zakelijke glasvezelaansluiting zijn gelijk aan de particuliere aansluiting. Er verschil zit in de factuur. Bij een zakelijke glasvezelaansluiting ontvangt u een btw-factuur t.a.v. uw bedrijfsnaam. Voor de kosten van een abonnement verwijzen wij u naar de serviceproviders. U kunt gewoon kiezen uit alle abonnementsvormen.


    • Ja, de kosten voor de vastrechtvergoeding zijn inclusief btw.


    • Ja, dat is in veel gevallen mogelijk. Voor de extra glasvezelaansluiting geldt hetzelfde aanbod. U betaalt de vastrechtvergoeding en neemt daarnaast een abonnement af bij een van onze serviceproviders.


    • De kosten zijn afhankelijk van uw specifieke wensen op basis van provider, snelheid, serviceniveaus en extra diensten. Er zijn al zakelijke internetabonnementen vanaf € 50,- per maand excl. btw.


    • De zakelijke service providers leveren vaste IP adressen of reeksen van IP adressen. Ook sommige particuliere providers werken met vaste IP adressen. Voor meer informatie daarover verwijzen wij naar de service providers.


    • Ja, dat kan in bijna alle gevallen. Mocht uw systeem werken met uw (huidige) DSL-kabel, dan is de kans groot dat het op glasvezel ook werkt. Voor een veilige werking van een alarmsysteem via glasvezel adviseren we wel een UPS/noodstroomvoorziening. Hier zijn geen hoge kosten aan verbonden. Neem even contact op met de leverancier van uw alarmsysteem om dit na te vragen. De huidige alarmsystemen hebben vaak ook een mobiele simkaart voor als de stroom uitvalt of als de verbinding bewust wordt verbroken.


    • Elk VOIP-telefoniesysteem werkt op glasvezel. Bij oudere PABX-systemen moet u mogelijk een aanpassing laten doen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar uw ICT-dienstverlener of uw apparatuurleverancier.


    • Wij vinden het belangrijk dat u een abonnement kunt kiezen dat bij uw persoonlijke situatie past. Daarom bieden diverse onafhankelijke serviceproviders hun diensten over ons netwerk aan. U kunt kiezen uit meer dan 16 gerenommeerde serviceproviders. Klik hier voor een overzicht van alle serviceproviders.


    • U hoeft pas te kiezen als wij klaar zijn met de aanleg van de glasvezelaansluiting in uw woning. U krijgt hier uiteraard ruim van tevoren bericht over. Wel kunt u alvast bekijken welke providers en pakketten bij u passen. Om pakketten en prijzen te bekijken, kunt u gebruik maken van een demo. Gebruik hiervoor het volgende postcode en huisnummer: 2132ML 888*. Let op: U kunt geen diensten bestellen op dit adres.


    • De diensten worden geleverd door de serviceproviders die op onze website vermeld staan. Op hun websites kunt u de diensten en bijbehorende tarieven bekijken die zij over glasvezel aanbieden. Gemiddeld genomen gaat het om maandbedragen tussen de € 47,50 tot € 74,50,- voor de alles-in-1 pakketten. Internetabonnementen zonder TV heeft u vanaf € 35,-. De kosten voor de abonnementen zijn veelal lager dan de maandelijkse kosten die u betaalt voor uw huidige abonnement. Met postcode-huisnummer: 2132ML 888 kunt u alvast de pakketten bij de serviceproviders bekijken en vergelijken. Let op: U kunt geen diensten bestellen op dit adres.


    • Nee, GlasDraad is enkel de eigenaar van het netwerk. Dat betekent dat we alleen zorgen voor de aanleg en onderhoud van het netwerk. Ons netwerk is een open netwerk. Dat betekent dat alle providers (die hun diensten willen en kunnen aanbieden) welkom zijn. Dit zorgt ervoor dat u als bewoner een grote keuzevrijheid heeft en altijd kunt overstappen naar een andere provider.


    • U maakt een keuze welke serviceprovider met welk pakket het beste bij uw situatie past. Dit kan ook huidige provider zijn. U kunt u inschrijven bij een van onze serviceproviders na de vraagbundeling. Wij zullen u informeren vanaf welk moment dat mogelijk is.


    • Dat is voor iedere situatie anders. U kunt het beste bepalen welke snelheid u nodig heeft aan de hand van uw huidige datagebruik. Maakt u veel gebruik van internetverbinding door bijvoorbeeld tv, telefoneren, online werken, gamen, studeren en online bankieren? Dan is een hogere snelheid nodig. Daarnaast kunt u op een rij zetten hoeveel apparaten er verbonden zijn aan het wifinetwerk. Denk daarbij aan televisies, maar ook game-consoles, streamingapparaten en slimme apparaten. Internet via glasvezel biedt stabiele up- en downloadsnelheden vanaf 100 Mbit/s tot wel 1.000 Mbit/s. U kunt meestal uw abonnement bij de provider per maand wijzigen. Heeft u toch meer snelheid nodig? Dan kunt u dat dus gewoon afnemen. Neem contact op met uw serviceprovider voor meer informatie.


    • De serviceproviders zzijn landelijke partijen en leveren door heel Nederland glasvezelabonnementen. Zij bieden hun diensten aan voor zeer concurrerende tarieven. Deze zijn vaak lager dan uw huidige abonnementskosten, juist omdat er concurrentie plaatsvindt op de glasvezel.


    • Het is natuurlijk ook mogelijk om alleen een abonnement voor internet en/of telefonie te nemen. De kosten voor de internet-only abonnementen zijn lager dan de alles-in-1 pakketten. U heeft al een internet-only abonnement vanaf € 30,- per maand.


    • Ja. De zenderpakketten van de glasvezelabonnementen komen overeen met de zenderpakketten van de uw huidige abonnementen. U kunt via de provider ook Ziggo Sport, Fox Sports of ESPN Eredivisie bestellen. Of het is zit zelfs al in het basispakket.


    • Ja en nee. We vragen aan u om gebruik te maken van de glasvezel. Indien u nu een abonnement heeft bij een van de providers die ook levert over ons glasvezelnetwerk, hoeft u niet over te stappen naar een andere provider. U kunt bij uw huidige provider een glasvezelabonnement afsluiten. Uiteraard kunt u wel overstappen als een andere provider een mooie aanbieding voor u heeft.

      Heeft u een provider die niet levert over een glasvezelnetwerk? Dan dient u een jaar gebruik te maken van het glasvezelnetwerk. Dit kan door naast uw huidige provider één jaar een abonnement via de glasvezel af te sluiten. Of u kiest ervoor om bijvoorbeeld het tv-abonnement bij uw huidige provider te houden en een internet + bellen abonnement via een andere provider. Na een jaar kunt u dan weer kiezen wat u doet.


    • We hebben een jaar nodig om iedereen aan te sluiten. Kort na de aansluiting van uw woning, kunt u gebruik maken van glasvezel. Wij geven echter iedereen de tijd tot het einde van de aanleg (31 december 2022) om een abonnement af te sluiten.


    • Wij adviseren om uw huidige abonnement pas op te zeggen als uw glasvezelverbinding werkt en uw abonnement geactiveerd is. Zo voorkomt u dat u een periode zonder televisie, internet en/of telefonie komt te zitten. Als u bij uw bestaande serviceprovider blijft, neemt deze die zorg uit handen.


    • Ja, stapt u over naar glasvezel, maar blijft u bij uw huidige provider? Dan kan dat. Als u overstapt naar een andere provider, dan bestaat de kans dat het e-mailadres komt te vervallen. Sommige providers bieden wel de mogelijkheid om het aan te houden. Ze vragen hier dan een vergoeding voor. Alle provider-onafhankelijke e-mailadressen, zoals Hotmail en Gmail, blijven natuurlijk gewoon werken. Wij raden aan om een provider-onafhankelijk e-mailadres aan te maken.


    • Dat kan heel gemakkelijk. U kunt hier informatie vinden om een e-mailadres bij Gmail aan te maken of hier informatie vinden om een e-mailadres bij Outlook aan te maken.


    • Ja. De zenderpakketten van de glasvezelabonnementen komen overeen met de zenderpakketten van de uw huidige abonnementen. U kunt via de provider ook Ziggo Sport, Fox Sports of ESPN Eredivisie bestellen. Of het is zit zelfs al in het basispakket.


    • U kunt alle apparatuur aansluiten die met internet verbonden kan worden. Denk daarbij aan televisies, home theater sets, game consoles (XBOX, Playstation etc.), internetradio, Apple TV en zogenaamde smart home systemen, zoals slimme thermostaten. Daarnaast ook laptops, tablets, pc’s en alle andere apparatuur die wifi heeft of die u met een stekker op een modem kunt aansluiten. Ook kunnen de meeste bewakingscamera’s en alarmsystemen aangesloten worden (let wel op de classificatie). Bovendien kunt u ook denken aan hulpapparatuur voor thuiszorg, ouderenzorg en medische apparatuur. Kortom, eigenlijk alles dat u kunt verbinden met het internet (via wifi of een kabeltje) kan worden aangesloten op de glasvezelverbinding.


    • Ja, maar het verschilt per aanbieder en abonnement hoeveel televisies u kunt aansluiten. Bij de meeste particuliere pakketten kunt u circa 3 à 4 televisies aansluiten. Bij sommige providers soms tot wel 6 of 8 televisies.


    • Normaal gesproken heeft iedereen een DECT-systeem. Deze kunt u gewoon aansluiten. Voor andere systemen, bijvoorbeeld zakelijk, kunt u het beste even contact zoeken met uw ICT-dienstverlener of serviceprovider.


    • Ja, dat kan in bijna alle gevallen. Mocht uw systeem werken met uw (huidige) DSL-kabel, dan is de kans groot dat het op glasvezel ook werkt. Voor een veilige werking van een alarmsysteem via glasvezel adviseren we wel een UPS/noodstroomvoorziening. Hier zijn geen hoge kosten aan verbonden. Neem even contact op met de leverancier van uw alarmsysteem om dit na te vragen. De huidige alarmsystemen hebben vaak ook een mobiele simkaart voor als de stroom uitvalt of als de verbinding bewust wordt verbroken.


    • Dat kan. U neemt dan een dienstenpakket af met alleen internet of internet + bellen bij de serviceprovider van uw keuze. U dient dan wel uw schotelabonnement aan te houden en de televisie met de schotel verbonden houden.


    • In veel gevallen kan dat. Als u kiest voor interactieve televisie, dan sluit u uw tv aan met een UTP-kabel op de modem. Als u een UTP-kabel heeft in de woning dan kunt u deze blijven gebruiken. Het is van belang dat het gaat om een cat. 5e of een cat. 6 UTP-kabel. Uiteraard staat het team van GlasDraad altijd voor u klaar om u te adviseren. Maakt u nu gebruik van de coaxkabel, dan moet deze vervangen worden door een UTP-kabel als deze niet aanwezig is. De providers bieden altijd monteurs om u hierbij te helpen. Ook is er een serviceprovider die tv-diensten over glasvezel levert en die gebruik maakt van de coaxkabels in huis.


    • Als tijdens de vraagbundeling 50% van de bewoners inschrijft, dan gaat de aanleg van glasvezel door. De globale planning is dat de aanleg start in november 2021 en dat alle huisaansluitingen na de zomer 2022 gereed zullen zijn. Als de eerste huisaansluitingen gereed zijn, kunnen die bewoners gelijk diensten gebruiken. We verwachten de eerste woningen aan te sluiten rond eind 2021/begin 2022. aangesloten.


    • We doen er alles aan om te zorgen dat de aanleg conform planning verloopt. Maar de planning is te allen tijde afhankelijk van externe omstandigheden, wat eventueel voor vertraging kan zorgen. Denk aan extreme weersomstandigheden, maar ook vertragingen op het gebied van vergunningen. Als de planning vertraging oploopt, dan communiceren wij dat via een digitale bouwbrief.


    • Als er een exacte planning bekend is, dan communiceren wij dat via een digitale bouwbrief. Deze ontvangt u per e-mail en publiceren wij op onze website. De planning is ingedeeld per deelgebied. Elk deelgebied wordt aangelegd in een bepaalde periode. U zult via deze planning dus ongeveer, maar niet exact, weten wanneer uw woning wordt aangesloten. Van de aannemer ontvangt u persoonlijke brieven met een datum voor de woningschouw en het aansluiten van uw woning. U weet vanaf dat moment exact wanneer uw woning wordt aangesloten.


    • Als 50% van de bewoners en ondernemer in gemeente Emmen zich inschrijft voor 12 juli 2021, dan gaat de aanleg definitief door. We sluiten alle ingeschreven adressen dan aan op het glasvezelnetwerk. Het glasvezelnetwerk dat GlasDraad Drenthe aanlegt is een geheel nieuw netwerk, zowel de hoofdinfrastructuur als de huisaansluitingen.


    • De aanleg van het glasvezelnetwerk verloopt in zes stappen:

      Stap 1: Informatievoorziening
      Wanneer wij met de aanleg in uw gebied starten, nodigen wij u persoonlijk uit voor diverse informatieavonden bij u in de buurt. Ook kunt u alle informatie terugvinden op onze website.

      Stap 2: Woningschouw en persoonlijk advies
      U ontvangt een brief van de aannemer met een datum wanneer hij langskomt voor de woningschouw. Of u wordt verzocht om een zelf-schouw op afstand te doen. Uw aansluiting wordt meestal gerealiseerd in de meterkast. Mocht dat niet kunnen, dan kiest de aannemer in overleg met u een andere plaats. Ook kijkt hij samen met u hoe de kabel het beste vanaf de weg naar uw woning gebracht kan worden.

      Stap 3: Aanleg in uw straat
      Vervolgens gaat de aannemer aan de slag met de aanleg van het glasvezelnetwerk in uw straat. Hij graaf hiervoor een sleuf in de berm en legt het netwerk van woning tot woning aan. De werkzaamheden nemen circa één tot twee werkdagen in beslag. Natuurlijk proberen we eventuele overlast tot een minimum te beperken.

      Stap 4: Glasvezelaansluiting naar uw pand
      We werken in vrijwel alle gevallen met ondergrondse tuinboringen, zodat uw tuin intact blijft. Bij een oprijlaan of een lang pad dienen we wel gedeeltelijk een geul te graven. De manier waarop dit gebeurt, bespreken we tijdens de woningschouw.

      Stap 5: Aansluiting in uw woning
      De glasvezel ligt nu tegen de gevel van uw woning. Een monteur zorgt er vervolgens voor dat de glasvezel in uw woning wordt aangesloten. Via een kleine opening in de voorgevel, brengt hij de kabel naar binnen. Vervolgens sluit hij deze aan op een glasvezelmodem. In de meeste gevallen is dat in de meterkast.

      Stap 6: Activeren tv, telefoon en internet
      Als laatste stap activeert de gekozen serviceprovider uw abonnement. Dit gebeurt zodra de provider de melding heeft gekregen dat uw woning en het centrale systeem gereed zijn. Zodra de provider het modem heeft aangesloten en het signaal is geactiveerd, kunt u glasvezel gebruiken. Uiteraard laat uw serviceprovider u weten wanneer het zover is.


    • We werken in vrijwel alle gevallen met ondergrondse tuinboringen, zodat uw tuin intact blijft. Bij een oprijlaan of een lang pad dienen we wel gedeeltelijk een geul te graven. De manier waarop dit gebeurt, bespreken we tijdens de woningschouw.


    • De aansluiting komt meestal in uw meterkast. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan selecteren we samen met u een andere plaats. Tijdens de aanleg komt onze aannemer bij u langs om de situatie te beoordelen. Dit noemen wij de woningschouw.


    • U ontvangt van de aannemer van GlasDraad een brief met daarin een datum en tijdstip waarop hij uw woning komt schouwen en aansluiten. Wilt u dit wijzigen? Dan kunt u een andere afspraak maken. Meestal duurt het ongeveer een uur om uw woning aan te sluiten. Vaak is de aannemer in de buurt aanwezig en zal hij de woningen in een ronde meenemen.


    • GlasDraad is opgericht om bewoners en ondernemers in het buitengebied en de kleine kernen toegang te geven tot het supersnelle, betrouwbare én betaalbare glasvezelnetwerk. We zijn in verschillende gebieden in Nederland actief met vraagbundelingen en de aanleg van glasvezel.

      Onder de naam GlasDraad Drenthe hebben we in het verleden het buitengebied van Emmen al voorzien van een glasvezelnetwerk. De bewoners uit de buitengebieden maken inmiddels volop gebruik van het glasvezelnetwerk. Nu geven we de bewoners van de kleine kernen en de daaromheen liggende adressen, ook de mogelijkheid om zichzelf in te schrijven voor glasvezel.


    • Inmiddels hebben de mensen van Glasdraad al meer dan 300.000 woningen voorzien van een glasvezelaansluiting. Daar hebben we de nodige kennis en ervaring opgedaan. Bent u benieuwd naar al onze initiatieven? Kijk dan vooral op deze pagina.